Eerste dagen in Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Janneke Timmermans - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Janneke Timmermans - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Boedapest

Door: jannekeinboedapest

Blijf op de hoogte en volg Janneke

14 Februari 2013 | Hongarije, Boedapest

Hallo Iedereen!

Ik heb toch maar een waarbenjij.nu aangemaakt om al mijn wilde verhalen aan jullie te vertellen. Dus hierbij de eerste!

Dinsdag avond zijn we aangekomen in het appartement. Ik had al hele spookverhalen bedacht, over dat het appartement super klein zou zijn ofzo. Maar het viel reuze mee! Het appartement heeft wel een beetje een rare vorm. Het is een soort hele lange gang, met aan de zijkanten kamers, wc, douche, en een keuken. Maar het is best wel groot! Het appartement ligt midden in één van de drukste winkelstraten van Budapest, dus lekker in het centrum. Woensdag zijn we een beetje op verkenning gegaan, en hebben we ontdekt dat we minstens 4 spar-winkels in de buurt hebben. Dus we komen zeker niet om van de honger.

Maar ik zal bij het begin beginnen.
Dinsdag avond kwamen we dus bij ons appartement. Na onze spullen te hebben gedumpt in t appartementje, zijn we op zoek gegaan naar eten. Het eerste wat we tegen kwamen was een kebab-tent, maar we snapte helemaal niks van de Hongaarse kebab, dus zijn we maar snel doorgelopen naar de KFC. Daar hebben we snel wat eten naar binnen gewerkt, want om 20.00 uur zouden onze mentoren voor de deur staan. Maar daarvoor kwamen eerst nog Alexander en Davide, 2 jongens uit Eindhoven die we al kenden van de Fonyts, op bezoek. Rond 20.00 gingen hun weer en kwamen de mentoren van Jetske en mij. (Vanuit de school hier krijgt iedere Erasmus student een mentor toegewezen waar je terecht kan met je vragen en dergelijke. Zij zijn ook studenten aan de universiteit hier, en heel toevallig ook vriendje en vriendinnetje. Ze heten Zsuzsanna (mijn mentor) en Zsolt (mentor van Jetske)).
Zsuzsanna en Zsolt hadden een fles meloen wodka meegenomen, die op moest. Jetske en ik hebben allebei één glaasje gehad, Zsuzsanna en Zsolt hebben de rest van de fles gedeeld. Ze zouden ons deze avond mee op sleeptouw nemen. Dus zijn we eerst naar een verjaardag van iemand geweest. Die werd gevierd in een kroeg. Er was weinig aan, we kende niemand en er was geen muziek. Na een wodka-jus gingen we weer verder. Er was ook een welcome-party voor Erasmus studenten. Daar gingen we naar toe. Zsolt zei dat we niet perse een kaartje hoefden te kopen voor de tram, er werd toch niet zo veel gecontroleerd, alleen ’s nachts. Dus we hebben lekker zwart gereden (foei!). Onderweg hadden we nog ergens een fles cherry-likeur gehaald, die ook op moest. Dus, nog voordat ik op de welcome-party was, was ik al best wel zat. Maar na een uur of 2 waren Jetkse en ik al best wel uitgeteld, en zijn we maar naar huis gegaan. We pakte de tram, maar we vergaten dat er ’s nachts wel gecontroleerd werd. De man van de tram had er niet zo veel zin in gedoe, dus hoefden we maar 600 HFL te betalen ipv 900 HFL.

De tweede dag was een stuk rustiger verlopen. Nadat ik wakker werd met een lichte kater, heb ik ontbeten. Een beetje rustig opgestart. Ik heb mijn koffer uitgepakt. Nu heb ik wel echt al het gevoel dat ik een eigen plekje heb, het appartement voelt ook al aan als ‘van ons’. Dus dat ik wel heel fijn. Gister hebben we de buurt verkend. Beetje rondgelopen in de straat, met als doel boodschappen doen. Eerst hebben we een leuke budget winkel gevonden, waar we allerlei rommeltjes hebben gekocht die we nodig hadden, zoals een wasmand en vaatdoekjes. T was een soort 1-euro winkel. Daarna doorgelopen en toen hadden we een hele grote Spar gevonden waar we boodschappen gingen doen. Daar hebben we een klein voorraadje aangelegd. Jetske is van het budgetteren, en bij de Spar heb je een merk ‘Budget’ dus ons hele karretje lag vol met Budget spullen. Budget macaroni, Budget rijst, Budget alles. Jetske woont al een klein jaartje samen, dus gelukkig weet zij al een beetje hoe het werkt. Thuis hebben we macaroni gemaakt. Erg smaakvol was ie niet, maar ja dat heb je met Budget saus… Volgende keer gooien we er gewoon wat kruiden in, dat waren we nu vergeten. (hebben we ook nog niet gekocht). De rest van de avond hebben we een beetje genikst. Internet valt regelmatig uit, zeker ’s avonds. Erg handig is anders. We gaan aan de huisbaas vragen of hij er iets aan kan doen.

Vandaag gaan we school vinden, (hopelijk) en langs de Ikea om wat meer dingen te kopen die we nodig hebben. Voor komend weekend staat er een soort intro-weekend gepland. Ik denk dat ik daar zondag over zal schrijven, want ik geloof niet dat er daarvoor nog iets spannends gebeurd.

Ik heb gister ook mijn school-rooster gevonden. die ziet er al volgt uit:
maandag 2 lessen:
9.30-10.50 Project management
15.50-17.10 Marketing Communication

dinsdag vrij

Woensdag 3 lessen:
8.00-9.20 European Advertisening Law
11.00-12.20 Between east and west
17.20-18.40 Japanese business and culture

donderdag weer 3 lessen:
9.30-10.50 Contrastive Cultures
14.20 - 15.50 Modern Media World
17.20-20.10 Intercultural communication

vrijdag vrij!

dus wel lekker dat ik 2 dagen vrij heb, maar de rest van de tijden ben ik niet heul gelukkig mee... er zit veel tijd tussen de lessen, vooral op maandag. maar goed, ik moet niet klagen, en zeker niet voordat ik überhaupt weet waar ik aan begin. Maandag is de eerste schooldag en ik ben heel benieuwd!

Tot snel!

  • 14 Februari 2013 - 18:45

    Bianca:

    Ha Janneke!

    Leuk om te lezen! Kamer ziet er netjes uit. En kun je er ook nog leuk stappen? E
    Effe nog een laatste werkvraagje als je het niet erg vind. Die akitiviteitenlijst die we samen voor het hele jaar hadden gemaakt. Had jij die aan Hannie gegeven? Heb je een kopie gemaakt en zo ja waar ligt die? Kan het niet vinden.
    Have Fun!!

    Groetjes Bianca

  • 15 Februari 2013 - 01:18

    Truus Van De Schoor:

    Ha die Janneke,

    Leuk om jou o deze manier te mogen volgen. Ik krijg weer reiskriebels als ik dit lees.
    Heel veel plezier in een van de mooiste steden die ik ooit bezocht heb.

    Groetjes Truus

  • 15 Februari 2013 - 11:53

    Marion:

    Heeey Janneke!!

    Wat leuk om de foto's te zien, nu heb ik een beeld bij waar je rond hangt! ;)
    En op jezelf wonen is: van budget saus iets lekkers maken! haha leuk om je verhalen te lezen! Je rooster ziet er inderdaad minder uit, ben heel benieuwd hoe je de lessen gaat vinden.
    Ik blijf je volgen!
    Veel plezier met je intro-weekend!

    xxx

  • 16 Februari 2013 - 13:31

    Rian:

    Heee meid,

    Ik ben blij dat je appartement heel erg mee valt! Je eerste beer is alweer van de weg ;)
    Je lestijden zijn idd niet al te fraai.. Maar goed maandag zul je het merken. En als je dan huiswerk hebt, kun je die wel al braaf dezelfde dag maken en 's avonds wodka zuipen haha.
    Leuk hoe je je verhaaltje schrijft en ik spreek je snel weer als je internet het wel doet!
    Heb trouwens mijn eerste ticket al binnen!

    Dikke kus

  • 17 Februari 2013 - 10:52

    Nathalie:

    Heee Jannie!!

    Wat kun jij toch leuk schrijven!!
    Ik had ook al op je mailtje gereageerd, maar toch ook nog maar even hier.
    Leuk dat jullie nog spullen moeten kopen voor je app.
    tenminste ik vind dat altijd wel leuk om dat soort dingetjes te kopen ;).
    Dat worden leuke feest maanden voor jou haha.
    Geniet ervan meid. Wat een apart rooster heb je! we zullen maar zeggen ieder nadeel heeft zn voordeel.
    ik blijf je natuurlijk volgen.
    Succes morgen op school.
    xxx Nathalie

  • 18 Februari 2013 - 10:29

    Tante Monique:

    Heey Petekind,

    Terwijl jij zit te zwoegen op je nieuwe school, zit ik met een kopje koffie in de zon een stukje naar jou te typen. We hebben gisteren bij jullie mam koffie gedronken, dus ik ben helemaal op de hoogte.
    Allereerst wil ik je zeggen dat ik het heel erg dapper van je vind, zo maar in je eentje naar een onbekende stad reizen om daar te studeren. Ik ben trots op je!
    En dat rooster? Ach, je hebt in ieder geval tussendoor de tijd om leuke dingen te doen, mensen te leren kennen en misschien nog wel een minuutje per dag om wat aan je studie te doen. Blijf positief denken, daar kom je verder mee.
    Vanuit een zonovergoten Veldhoven wens ik je heel veel succes, deze eerste week.
    xje
    Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

In Boedapest ga ik mijn minor volgen, wat betekend dat ik 5 maanden in Hongarije zit. Hier zal ik al mijn avonturen opschrijven om jullie op de hoogte te houden van alle gekke, leuke, spannende en minder spannende dingen die ik meemaak.

Actief sinds 14 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1630
Totaal aantal bezoekers 5002

Voorgaande reizen:

12 Februari 2013 - 12 Juli 2013

Budapest!

Landen bezocht: